17.1.06

Alternativet

Den andre hovedtesen i Kampen om Dødehavsrullene oppsummeres slik i den norske baksideteksten: "Dødehavsrullene har avdekket ny viten om kristendommens opprinnelse, og er en alternativ versjon av Det nye testamentet".

Michael Baigent og Richard Leigh lener seg her tungt på den amerikanske forskeren Robert Eisenman, som de benytter temmelig ukritisk.

Eisenman spilte en viktig rolle i den prosessen som til slutt resulterte i åpen tilgang til Qumran-fragmentene. Han har neppe fått den anerkjennelsen han fortjener for det.

Hans høyst særegne teorier om Qumran-materialets historiske sammenheng har heller ikke vunnet noen anerkjennelse. Men det er det gode grunner til.

Et viktig premiss for Eisenman er en sen datering av en del viktige Qumran-tekster. En nøkkelrolle spiller den berømte kommentaren til profeten Habakkuk i Det gamle testamente. I faglitteraturen omtales den gjerne som "Habakkuk-pesjeren" (pesjer/pesher er et hebraisk ord. Det betyr "tolkning" og benyttes som sjangerbetegnelse for en spesiell type bibelkommentar).

Denne kommentaren er uttrykk for ett bestemt religionspartis bibeltolkning. Både partiets leder(e) og sentrale motstandere omtales med spesielle "kodenavn" som "Den rette lærer" (også oversatt "Rettferdighetens lærer"), "Den onde prest", "Løgneren" osv. Det er en utbredt sport i Qumran-forskningen å forsøke å identifisere de historiske skikkelsene som disse kodenavnene eventuelt viser til. De fleste som har forsøkt, leser kommentaren i lys av hendelser og personer i hasmoneerdynastiets tid, de hundre årene fra 164-63 f. Kr., da det fantes en selvstendig jødisk stat på israelsk jord.

Ikke Eisenman. Han har funnet ut at "Den rette lærer" er identisk med den viktigste lederen i den eldste jødekristne menigheten: Jakob, Jesu bror, som opptrer i en birolle i Det nye testamente, særlig i Apostelgjerningene. "Løgneren" er apostelen Paulus.

Dessverre er en slik sendatering av Habakkuk-kommentaren helt usannsynlig. Dette er et av manuskriptene som har vært datert etter siste nytt i C 14-metoder. Alt tyder på at manuskriptet er skrevet i løpet av 1. århundre FØR Kristus. Det kan altså vanskelig dreie seg om en kristen tekst.

Et annen viktig element i Eisenmans teori er koblingen av nytestamentets Jakob og Qumran-rullenes "Rette lærer" og tilhengere til den selotiske bevegelse, som gjorde religiøst motivert (væpnet) motstand mod den romerke okkupasjonsmakten i provinsen Palestina. Det skal jeg la ligge her.