29.12.05

Baigent & Leigh rir igjen

Rett før jul fant jeg en flunkende ny Qumran-bok i min lokale bokhandel: Kampen om Dødehavsrullene av Michael Baigent og Richard Leigh (Oslo: Bazar, 2005), med den pirrende undertittelen "Dødehavsrullenes eksplosive innhold og kirkens konspirasjoner for å holde dem skjult".

Det er nok den umiddelbare foranledningen til at jeg saler Qumran-eselet mitt igjen (det har stått på stallen et par år nå). Det er en femten år gammel internasjonal bestselger, The Dead Sea Scrolls Deception, som nå resirkuleres på norsk. Jeg skal kommentere boka noe mer utførlig etter hvert, og jeg skal også forsøke å få publisert en kommentar til den i norsk presse. La det foreløpig være sagt at boka kan være morsom lesning for den som er glad i konspirasjonsteorier, men at den er fullstendig utdatert.

Er du interessert i mer oppdatert informasjon om Dødehavsrullene, kan du lese artiklene til Torleif Elgvin, som er Norges ledende forsker på dette feltet og som har vært medlem av det internasjonale utgiverteamet. Hans ti år gamle Aftenposten-kronikk "Nye avsløringer om Dødehavsrullene?" er et greit sted å begynne hvis du først og fremst er opptatt av holdbarheten i arbeidet til Baigent og Leigh. Og etter å ha sett gjennom mitt eget arbeid på dette nettstedet, skal jeg være ubeskjeden nok til å si at det holder seg ganske godt. Både i barneavdelingen Signes utkikkstårn og i voksenavdelingen Anders' Qumran-hule finner du brukbare oversikter over emnet. Prøv f. eks. artikkelen "Dødehavsrullene - 50 år etter funnene", eller den illustrerte "Forteljinga om Dødehavsrullane".